Przejdź do Legal Jobs

Jak napisać CV, aby zwiększyć swoje szanse w procesie rekrutacyjnym?

Czy wiesz, że przeciętnie, rektuter spędza ok. 6 sekund nad wstępną oceną CV. W tym czasie dokonuje pierwszej selekcji dokumentów i podejmuje decyzję czy zaklasyfikuje CV jako interesujące. Oczywiście jest to tylko przeciętny czas, wyliczony na podstawie badań amerykańskiej firmy doradczej TheLadders.

TheLadders zastosował naukową technikę zwaną „eye tracking”, która analizowała, jak długo 30 profesjonalnych rekruterów przeglądało profile i życiorysy kandydatów oraz na czym skupiali swoją uwagę.

Rekruterzy głównie przywiązywali uwagę do doświadczenia, nieco mniej edukacji, a także poszukiwali stałego progresu w rozwoju kariery zawodowej kandydata. Pierwsze skanowanie CV to bardzo szybka decyzja, dlatego tak istotne jest, aby dokument był dobrze opisany.

Prezentowane przeze mnie wskazówki jak napisać dokument, który znajdzie się w puli tych CV, które zyskają uwagę rekrutera, opieram na podstawie mojego długoletniego doświadczenia w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych na stanowiska prawnicze dla międzynarodowych oraz renomowanych, lokalnych kancelarii prawnych, jak i stanowisk inhouse w Polsce, Australii oraz UK.

Jeśli więc szukasz lub rozważasz zmianę pracy, niezwykle ważne jest, aby wspomniane na początku kilka sekund się zostało dobrze wykorzystanych.

1. Nie bądź kreatywny

Ta wskazówka może być zaskoczeniem i oczywiście, nie mam na myśli bycia kreatywnym w życiu zawodowym, ale w metodzie jaką obierzesz tworząc swoje CV. Graficzne dokumenty wyglądają świetnie, ale nie pasują do branży prawniczej, co więcej systemy ATS (o których na końcu) nie zawsze są w stanie taki dokument zaciągnąć do systemu rekrutacyjnego. Chcesz, aby potencjalni pracodawcy jak najszybciej uzyskali, jak najwięcej informacji z Twojego CV, zatem Twoje CV powinno być zgodne ze standardową hierarchią, do której przyzwyczajeni są wszyscy rekruterzy – dane osobowe, opis, doświadczenie / wykształcenia, umiejętności etc.

Po lekturze, nawet nieszczególnie wnikliwej Twojego CV, czytelnik powinien przede wszystkim utożsamiać nazwisko kandydata z głównymi obszarami jego aktywności zawodowej. Zamiast więc prezentować na wstępie dokumentu swój dorobek osobisty („żonaty, dwoje dzieci”) lub podkreślać swoją dojrzałość, informacją o dacie urodzenia, zaskocz czytelnika zwięzłym podsumowaniem swoich kwalifikacji. Niech ta część Twojego CV stanowi odpowiednik prasowego lead’u – zawierającego informacje kluczowe, które sprawią, że czytelnik nie tylko z zaciekawieniem przeanalizuje otrzymany dokument w całości, ale też nie będzie miał wątpliwości, czy umówić się z takim kandydatem na spotkanie rekrutacyjne.

Przykład:

„Radca Prawny, Senior Associate w zespole prawa własności intelektualnej Kancelarii X. Ekspert w dziedzinie prawa nowych technologii, z pięcioletnim doświadczeniem w prowadzeniu sporów dotyczących domen internetowych. Biegle posługujący się językiem angielskim, w tym angielskim prawniczym”.

2. Umieść mocne punkty doświadczenia / wykształcenia na szczycie dokumentu

„Wykształcenie” czy „Doświadczenie zawodowe”, która sekcja powinna wygrać pierwszeństwo? Jeżeli w ramach doświadczenia możesz na razie poszczycić się jedynie wakacyjnymi praktykami w sądzie rejonowym, to z całą pewnością zwycięża „Wykształcenie”. Opisz szczegółowo wyróżnione wykłady specjalizacyjne i / lub temat pracy magisterskiej.

Jesteś adwokatem w renomowanej kancelarii prawnej lub prawnikiem in-house w międzynarodowym koncernie? Wówczas zdecydowane pierwszeństwo należy się „Doświadczeniu zawodowemu”.

Niezmiennie jednak, w obu sekcjach zawsze zapisuj swój dorobek w odwróconym porządku chronologicznym. W przeciwnym razie, wspomniana na początku uwaga rekrutera skupiona będzie na najwyżej opisanym doświadczeniu, które jest Twoim doświadczeniem najstarszym i zapewne z momentu, gdy nie byłeś / byłaś jeszcze specjalistą w danej dziedzinie.

3. Umiejętności prawnika

A co z pozostałymi osiągnięciami, takimi jak: kursy i szkolenia, najważniejsze projekty, znajomość języków obcych, czy też informacje dodatkowe? Najlepiej prezentować je w kolejności adekwatnej do oferowanego stanowiska, do profilu działalności firmy, do której aplikujemy.

Przykłady:

  • German desk w kancelarii prawnej – sekcję dotyczącą języków obcych umieść bezpośrednio po informacjach o wykształceniu;

  • Starszy Prawnik w Departamencie Litigation – tuż pod doświadczeniem zawodowym prezentuj listę wygranych sporów (opisowo, bez podawania nazw klientów tam, gdzie szczegółowe informacje są poufne).

Kolejny krok to opisanie umiejętności. I to kolejne pytanie, czy umiejętności, które większość kandydatów wpisuje albo przepisuje do CV, to te które wyróżniają dobrego prawnika?

  • Prawo jazdy kategorii B (duży plus, ale na stanowisku np. kierowcy, handlowca, a w sektorze prawniczym umiejętność w ogóle nie brana pod uwagę).
  • Biegła obsługa programów Microsoft Office (w dzisiejszych czasach jest to standard, warto dopisać coś więcej np. umiejętności obsługi programów prawniczych).

Teoretycznie, można by powiedzieć, że zakładek “umiejętności lub hobby” nikt nie czyta, jednakże, jeśli drążymy do możliwie najlepszego dokumentu, to musimy trzymać poziom na każdym etapie, bo nigdy nie wiadomo co zdecyduje o zaklasyfikowaniu CV jako „dobrego”.

Jesteś początkującym prawnikiem, brałeś udział w konkursach, może gdzieś coś publikowałeś, być może miałeś jakąś aktywność studencką, koła naukowe, samorząd? To są bardzo cenne pozycje w CV młodego człowieka, wskazują na pro-aktywność, pracowitość i chęć rozwoju. Pomyślałabym nad tym i dopisała jako oddzielną zakładkę.

4. Zostań zauważonym przez system

Istnieją na rynku systemy rekrutacyjne, które firmy używają do selekcjonowania CV na pierwszy etapie rekrutacji tzw. ATS

  • Application Tracking System - System śledzenia aplikacji, które pozycjonują CV od najlepszego, najbardziej pasującego do ogłoszenia do tego najmniej. I tu decyduje kilka faktorów, jednym z nich jest wcelowanie w oczekiwania pracodawcy i publikowanego ogłoszenia o pracę.

Czyli, jeśli w ogłoszeniu mamy, że poszukujemy prawnika, który umie obsługiwać system Lex, a nie wpiszemy sobie tego w CV, system nasze CV system uzna, jako pozbawione tej umiejętności, a co za tym idzie sklasyfikuje to CV niżej niż inne.

5. Zrób to profesjonalnie

Od prawnika oczekuje się wysokiego profesjonalizmu, a zapewne Ty również, tak chciałbyś pozostać zapamiętanym, przyłóż zatem uwagę do tworzenia dokumentu. Pamiętaj, że jednym z warsztatów zawodu prawniczego jest dobre pisanie, dlatego CV prawnika powinno być swego rodzaju rękojmią dobrego kandydata, dlatego sprawdź wszystkie literówki, poprawność zdań oraz interpunkcję, trzymaj się pełnych nazw, zawierających wszystkie części składowe, takie jak np. „S.A.”.

W czasie pandemii na rynku pojawiło się więcej kandydatów szukających pracy, mimo wszystko, jeśli Twój dokument CV będzie stworzony na najwyższym poziomie zmaksymalizujesz szanse otrzymania zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną.

O autorze

Magdalena Bojańczyk | Headhunter | Założycielka Career Concept
Założycielka Career Concept z 10 - letnim doświadczeniem w rekrutacjach na stanowiska stricte prawnicze, compliance oraz finansowe dla polskich oraz międzynarodowych spółek, w tym renomowanych kancelarii prawnych. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w brytyjskich i szwajcarskich agencjach rekrutacyjnych oraz jako Recruitment and Employer Branding Manager w jednej z największych międzynarodowych kancelarii na świecie. Do teraz przeprowadziła z sukcesem około 350 procesów rekrutacyjnych na stanowiskach od associate, przez General Counsel do International Partner.